На главную На главную Написать письмо
О журнале Редакция Авторам Подписка Архив Реклама Контактная информация

Журнал "РИСК: Ресурсы, Информация, Снабжение, Конкуренция" 3 / 2022

ТРАНСФОРМАЦИЯ БИЗНЕС-МОДЕЛЕЙ РОССИЙСКИХ ПРОМЫШЛЕННЫХ КОМПАНИЙ ПОД ВОЗДЕЙСТВИЕМ ЦИФРОВЫХ ПЛАТФОРМ

 

Ховалова Т. В.,

к.э.н., старший научный сотрудник, старший преподаватель Департамента менеджмента и инноваций Факультета «Высшая школа управления»,  Финансовый университет при Правительстве Российской Федерации

Дзиба Д. С.,

стажер-исследователь Департамента менеджмента и инноваций Факультета «Высшая школа управления», студент Факультета «Высшая школа управления», Финансовый университет при Правительстве Российской Федерации

 

Transformation of business models of Russian industrial companies under the influence of digital platforms

 

Khovalova T. V.,

Candidate of Economics, Senior Researcher, Senior Lecturer of the Department of Management and Innovation of the Faculty "Higher School of Management", of the Department of Management and Innovation of the Faculty "Higher School of Management", Financial University under the Government of the Russian Federation

Dziba D. S.,

Trainee Researcher of the Department of Management and Innovation of the Faculty "Higher School of Management", student of the Faculty "Higher School of Management", Financial University under the Government of the Russian Federation

 

Аннотация. На сегодняшний день цифровые технологии активно трансформируют среду, в которой функционируют компании, в том числе оказывают существенное влияние на бизнес-процессы внутри компаний. Одним из трендов цифровой экономики на сегодняшний день является платформизация экономики, что включает в себя использование компании цифровых платформ, создание бизнес-моделей, основанных на платформах, а также формирование экосистем, основанных на платформах. Цифровые платформы представляют компаниям широкие возможности как в сфере взаимодействия с клиентами, партнерами, конкурентами, так и изменяя то, как компания получает прибыль. Нет сомнений в том, что использование платформ оказывает влияние на то, как работают компании сегодня. Вместе с тем, интересна оценка степени влияния платформ на компании. В данном исследовании проведен анализ того, как изменяется бизнес-модель российских промышленных компаний в условиях платформенной экономики.

 

Ключевые слова: промышленные компании, цифровые платформы, бизнес-модель, цифровая трансформация, цифровая экономика.

 

Abstract. Today, digital technologies are actively transforming the environment in which companies operate, including having a significant impact on business processes within companies. One of the trends of the digital economy today is the platformization of the economy, which includes the company's use of digital platforms, the creation of business models based on platforms, as well as the formation of ecosystems based on platforms. Digital platforms provide companies with broad opportunities both in the field of interaction with customers, partners, competitors, and changing how the company makes a profit. There is no doubt that the use of platforms has an impact on how companies operate today. At the same time, it is interesting to assess the degree of influence of platforms on companies. This study analyzes how the business model of Russian industrial companies is changing in the conditions of a platform economy.

 

Keywords: industrial companies, digital platforms, business model, digital transformation, digital economy.

 

DOI: 10.56584/1560-8816-2022-3-139-144

 

Библиографический список

1.      Цифровые платформы. Подходы к определению и типизации [Электронный ресурс]. – URL: https://files.data-economy.ru/digital_platforms.pdf (дата обращения : 30.08.2022 г.)

2.      Suuronen S. et al. A systematic literature review for digital business ecosystems in the manufacturing industry: Prerequisites, challenges, and benefits //CIRP Journal of Manufacturing Science and Technology. – 2022. – Т. 37. – С.414-426.

3.      Baldwin C. Y. et al. The architecture of platforms: A unified view // Platforms, markets and innovation. – 2009. – Т. 32. – С.19-44.

4.      Sun X., Zhang Q. Building digital incentives for digital customer orientation in platform ecosystems //Journal of Business Research. – 2021. – Т. 137. – С. 555-566.

5.      Cozzolino A., Corbo L., Aversa P. Digital platform-based ecosystems: The evolution of collaboration and competition between incumbent producers and entrant platforms // Journal of Business Research. – 2021. – Т. 126. – С. 385-400.

6.      Silva H. D., Azevedo M., Soares A. L. A Vision for a Platform-based Digital-Twin Ecosystem // IFAC-PapersOnLine. – 2021. – Т. 54. – №. 1. – С. 761-766.

7.      Barile S. et al. Platform-based innovation ecosystems: Entering new markets through holographic strategies // Industrial Marketing Management. – 2022. – Т. 105. – С. 467-477.

8.      Helfat C. E., Raubitschek R. S. Dynamic and integrative capabilities for profiting from innovation in digital platform-based ecosystems // Research policy. – 2018. – Т. 47. – №. 8. – С. 1391-1399.

9.      Jovanovic M., Sjödin D., Parida V. Co-evolution of platform architecture, platform services, and platform governance: Expanding the platform value of industrial digital platforms // Technovation. – 2021. – С. 102218.

10.   Ko G. et al. Non-market strategies and building digital trust in sharing economy platforms //Journal of International Management. – 2022. – Т. 28. – №. 1. – С. 100909.

11.   García Á., Bregon A., Martínez-Prieto M. A. Towards a connected Digital Twin Learning Ecosystem in manufacturing: Enablers and challenges //Computers & Industrial Engineering. – 2022. – Т. 171. – С. 108463.

12.   Остервальдер А., Пенье И. Построение бизнес-моделей: Настольная книга стратега и новатора –  М: Альпина Паблишер, 2020. – 288 с. – ISBN 978-5-9614-7075-8.


© 2019 Институт ИТКОР